Esbjerg Fiskeri- og Søfartsmuseum

Kom med en tur på Nordsøen

Esbjerg Fiskeri- og Søfartsmuseum, beliggende i hjertet af Esbjerg, er en af de førende attraktioner, der skildrer Danmarks historiske forbindelse med havet, fiskeriet og søfarten. Museet tilbyder en fascinerende rejse gennem tiden, hvor besøgende kan udforske udstillinger, der dækker alt fra det hårde liv på havet til udviklingen af Esbjerg som en væsentlig fiskerihavn.

Opgaven

På Esbjerg Fiskeri- og Søfartsmuseum skulle der laves en udstilling om offshore energi med fokus på, hvordan man udvinder energi fra Nordsøen ved hjælp af havvindmøller og boreplatforme.

Det var vigtigt for Esbjerg Fiskeri- og Søfartsmuseum, at det blev en high-tech interaktiv udstilling med noget både for de barnlige sjæle og dem, der er interesseret i mere viden om, hvordan man udvinder energi fra havet. En udstilling hvor publikum får en følelse af at være til stede på havet og opleve elementernes rasen.

Cipex job var at levere en helhedsenterprise, så Esbjerg Søfartsmuseum kun havde to kontaktpersoner i hele processen: arkitekten og os. Cipex leverede alle de audio-visuelle elementer i udstillingen samt var tovholder på alt indhold til de digitale installationer såsom film og animationer.

Løsningen - Chief beslag

Det blev en fantastisk interaktiv og publikumsvenlig udstilling med installationer som f.eks. en helikoptersimulator, hvor man får oplevelsen af at flyve ud over havet, store skærme med film og lyd, et rum ’under havet’ med fisk, der flytter sig, når man rækker hånden ud efter dem, en ’boreplatform’ langt ude på havet, samt en masse andre interaktive installationer.

Det var naturligvis også vigtigt for museet, at betjeningen af installationerne er brugervenlig og let for skiftende personale at betjene. Vi har automatiseret hele udstillingen, så man tænder og slukker på en enkelt knap. Lettere bliver det næsten ikke.

Fordelene ved at benytte Chief?

Chief udmækede sig ved at være den eneste på markedet der tilbød et diskret beslag der kunne justeres 180 grader, VPAU(B).

Det virkede derfor som en no-brainer at køre med den løsning.

Endevæggen kørte knap et år før kunden ønskede den rekalibreret og det kunne gøres på en eftermiddag, så både vi og kunden er meget tilfredse.

 
Installationen er udført at Cipex

IMAGO SONAS og Cipex udarbejdede sammen de beslagsløsninger der skulle bruges til montering af projektorer og skærme. 

Læs mere om Cipex og Chief beslag igennem de to link.


Kontrolrummet & Udsigtsposten

Leg og lær.

Indbyggede touchskærme med spil og film akkompagneres af stemningssættende kontrolpanel hvis lyssætning styres fra programmérbar logisk controller (PLC). 

Den nye generation af projektorer. 4 x laserprojektorer med et totalt lysoutput på 26.000 lumen kaster et 9,5m x 4m billede på den rå betonvæg.

Yderligere 2 loftmonterede projektorer samt 4 gulvmonterede 65” displays fuldender illusionen af at stå midt i Nordsøens skiftende vejr. 

Ved at benytte laserprojektorer skydes lampens levetid i vejret fra 800-1000 timer til 20.000 timer hvorfor der kræves meget begrænset vedligehold.



Dykkerrummet

Leg med fiskene.
Laseren kalibreres til brug af både børn samt voksne uden at tage fejl af objekter på jorden eller gæsters fødder.

 

Slutresultatet efter farverne er justeret ind til at matche omgivelserne.  

På boreplatformen

En af de største og mest spændende udfordringer på udstillingen var at lave en simulator, hvor man står på en ’boreplatform’ og kan kigge ud over havet. Installationen skal give indtrykket af, at man står ude midt på havet i forskelligt vejr. Vi endte med en installation, der er 9,5 m høj, 4 meter bred og 3 meter dyb. Hele bagvæggen viser horisonten, og gulvene er havet.

Den besøgende står på ’boreplatformen’ og kan holde fast i et gelænder og kigge ud over havet. Man får en meget livagtig følelse af at være midt på havet og kigge ud mod horisonten, hvor man i det fjerne kan se endnu en boreplatform med høje bølger, der slår op ad de enorme søjler.

Vi har brugt 6 projektorer, 4 på bagvæggen og 2 på gulvet. Sammen laver de et billede med en opløsning på 6K. Udfordringen var at der skydes direkte på en lettere bølgende betonvæg og ikke et lærred. At ”strikke” et uniformt billede sammen af de 4 væg-projektorer var derfor en større kalibreringsopgave. Efterfølgende lå udfordringen i at skalere installationens indhold eftersom alle tre overflader har varierende pixeldensitet. Først når det lykkes, kan man skabe et livagtigt scenarie.

Da vi så en lille pige gå hen for at røre ved ’vandet’, vidste vi, at vi havde løst opgaven!

Helikoptorsimulator

Ved hjælp af 8 indbyggede, synkroniserede displays, 4 loftmonterede højttalere samt subwoofers indbygget i væggene lader vi gæsten træde ind i en virtuel helikopter og prøve borebissers sædvanlige pendlertur fra Esbjerg Lufthavn til en boreplatform i Nordsøen med en smuttur omkring Horns Rev.